In de week van de VentureLab introductie heb ik tot drie maal toe even moeten vertellen wie ik ben en wat ik doe. En na drie keer kreeg ik het idee iets niet goed te doen, noem het een onderbuikgevoel. Als afsluiting van die week had ik nog een les staat welke gegeven werd door Willem Poterman.
Tijdens deze les toonde hij ons een filmpje, waarin Simon Sinek verteld over zijn ontdekking, waarom bepaalde bedrijven beter verkopen dan andere bedrijven.
Zijn ontdekking heet ‘Start with WHY‘. Het filmpje is opgenomen tijdens een TED bijeenkomst.
Indien de video niet zichtbaar is, hier de link naar de video.
Simon Sinek heeft vanuit zijn theorie een gouden cirkel gecreëerd, waar van binnen naar buiten de termen WAAROM, HOE en WAT gedefinieerd worden. Tijdens mijn voorstelling vertelde ik altijd WAT (het bouwen van websites) ik doe, maar nooit HOE en WAAROM ik het doe. Dit is de fout die de meeste bedrijven blijkbaar maken.
Al jaren vertel ik dat ik websites maak, wat in feite ook zo is. Maar is dat wel zo interessant? Iedereen die een beetje handig is op een computer kan zelf door middel van HTML code, of een speciale applicatie een website maken. Dus wat maakt mij zo interessant? De vraag waarom ik elke ochtend opsta en weer achter het beeldscherm duik is veel interessanter. Het is het ‘waarom’, het ‘WHY’, waarvoor ik het doe.
Natuurlijk maak ik websites, maar geloof me maar dat is niet waarvoor ik het doe. De websites zijn een resultaat van waarom ik het doe. Maar mijn visie is veel belangrijker. In de visie voelt iemand zich aangetrokken tot iets, hij/zij kan hierdoor geïnspireerd raken. Mijn visie vertelt dat ik een ‘experience’, een beleving, willen creëren waarbij zowel de opdrachtgever als de website bezoeker zich geïnspireerd voelt. Mijn inzichten waren verkeerd. Wij maak geen websites, wij creëren ‘beleving’, ‘We create experience’.
Momenteel werk ik aan een nieuwe, maar vooral inspirerende, elevator pitch, waarbij niet meer over websites gesproken gaat worden, maar over beleving, experiences.
by willem poterman
10 Feb 2014 at 23:24
Erwin, ik was een beetje aan het klooien op het internet ewn toen kwam ik jou leuke blog uit 20111 tegen. Jouw WHY.
Maar … ik zie deze niet op de website van Cocomedia staan?
Zie ik iets over het hoofd?
Willem Poterman | Verbeterman
by Admin
11 Feb 2014 at 10:44
Willem, nee, je ziet niets over het hoofd. De huidige website is opgezet op het moment dat ik erg aan het zoeken was naar de WHY, en gezien het feit dat er genoeg werkzaamheden waren om financieel een beetje rond te komen is de zoektocht op een erg laag pitje komen te staan, waardoor de website nauwelijks tot niet is aangepast.
Maar het tij wil zich nog wel eens keren. De laatste maanden waren de inkomsten niet zo goed als weleer. Dit heeft me doen denken waar het misging. Het belangrijkste punt is dat ik mezelf zag als de visie van mijn bedrijf. Er was, en is, wel een WHY, maar voor de buitenwereld kwam dit niet over (zie ook mijn blog over ‘Delen’). Daarbij kwam ik tot de conclusie dat ik teveel leefde en werkte op een eilandje, en ben tot de conclusie gekomen dat dit allemaal niet werkte.
De laatste paar maanden heb ik nagedacht over wat ik nu eigenlijk wil, en waar ik met mijn bedrijf naartoe wil. Ik besefte dat ik op de verkeerde weg zat en kwam tot de conclusie dat het anders moest. Hierbij kwam ik weer uit op de WHY, maar nu niet over waarom ik iets doe (omdat ik heel veel dingen interessant en leuk vind, en alles wil doen), maar waarom mijn bedrijf iets doet en waarom we hier in geloven (een meerwaarde geven voor mijn potentiële klanten). Met andere woorden meer focussen op het bedrijf dan op de persoon achter het bedrijf.
Een idee voor de WHAT en een WHY geeft nog geen garantie voor succes. Belangrijk is ook HOW, over hoe we de WHY kunnen realiseren.
Al deze informatie komt zo langzamerhand bij elkaar, wat als gevolg heeft dat er nu een nieuwe bedrijfsplan alsmede website gecreëerd wordt waarbij de boodschap van Cocomedia beter zichtbaar is, en hopelijk duidelijker wordt. Daarnaast ben ik aan het kijken of ik van dat eilandje af kan komen en meer kan delen met de buitenwereld, de sociale kanalen beter kan benutten om bekendheid te verwerven door delen van informatie.
Na veel overwegingen (voors/tegens, sterktes/zwaktes) gemaakt te hebben hoop ik over enkele weken een frisse nieuwe start te kunnen maken, met o.a. een nieuwe website, waarbij de WHY sterk staat.
by De Verbeterman
03 Sep 2014 at 22:10
Erwin, schiet het al op, die WHY?
by Admin
11 Sep 2014 at 10:25
Willem, zoals je waarschijnlijk hebt gezien is het nog niet gelukt om de WHY goed neer te zetten, laat staan de bijbehorende website. Zakelijk gezien gaat het me dit jaar nog niet zo goed af, hier zijn diverse redenen voor, grote vaste klanten die het dit jaar af laten weten tot en met mijn mindere verkoop talent. Ik ben momenteel druk zoekende naar een oplossing hiervoor (er gloort inmiddels weer wat hoop), en hoop daar binnenkort mee de markt op te kunnen.